zondag 6 september 2015

angsten en weerstanden – (her)ontdek je authentieke IK #jeauthentiekeIK


Wat zijn jouw angsten en weerstanden die jou tegen houden om je dromen te verwezenlijken?
Extra opdracht; beperk de invloed van de amygdala *) door veel positieve gedachten te hebben.
Benoem per dag drie lichtpuntjes om meer positiviteit in ons brein te stoppen.
De belangrijkste angst die ik bij mezelf herken is de vraag of ik wel goed genoeg ben. Na twee jaar getoerd te hebben met een theatervoorstelling in crisis tijd, weet ik hoe het is om voor minstens half lege zalen te spelen met het besef dat er te weinig mensen in de zaal zitten om de kosten van de zaalhuur, het licht en het geluid terug te verdienen. Zo’n avond werken levert dan niet alleen niets op, maar kost zelfs geld. En dat is doorgaans niet echt de bedoeling van werken. Iedereen die optreed kent ook wel het gevoel dat je soms denkt: “Als ze er vandaag maar niet achter komen dat ik alleen maar een paar trucjes ken en dat wat ik doe eigenlijk niet zoveel voor stelt” Ik zag laatst een documentaire waarin een aantal groten der aarde werden geïnterviewd die daar blijkbaar ook last van hadden. Erg grappig en zeer geruststellend om wereldberoemde, zeer getalenteerde mensen zo, naakt en open te horen over deze herkenbare angst.
Bij het optreden met je eigen repertoire heb je ook altijd de angst dat men helemaal niet op jouw verhaal zit te wachten. Zelfs als ik avond aan avond te horen krijgt van mensen uit het publiek dat ze het prachtig vinden en dat het ze ontroerd heeft , of dat ze zichzelf of hun situatie herkennen in mijn liedjes.
Al met al herken ik dus wel wat angsten, maar weerhouden ze me er niet van om mijn passie uit te oefenen en mijn droom te leven. De onzekerheid of er voldoende opdrachten te vinden zijn en of de optredens voldoende op leveren om van rond te komen weerhouden me er ook niet van om door te gaan. De opdracht van gisteren heeft me eigenlijk vooral gesterkt in het idee dat ik mijn ‘geluk’ echt weer in het buitenland moet gaan beproeven en ‘as we speak’ ben ik mijn volgende trip aan het regelen. Andalusië wordt het volgende avontuur.
Ik heb er zin in.
*)De amygdala (meervoud: amygdalae, Grieks: ἀμυγδαλή amygdalē = amandel) of amandelkern[2][3] is een amandelvormige kern van neuronen. Er zijn twee amygdalae, die diep in de temporale kwab van de hersenen liggen en deel uitmaken van het limbische systeem. Er bestaan veel verbindingen met de nabijgelegen cortex orbitofrontalis en ventromediale prefrontale cortex. Dit circuit speelt een centrale rol bij de verwerking van weerzinwekkende prikkels en regulatie van angst
De amygdala legt verbanden tussen informatie die van verschillende zintuigen afkomstig is en koppelt deze aan emoties. Bij iedere nieuwe situatie bepaalt het individu welke emotionele reactie het meest zinvol is. Daarbij reageert de amygdala bijvoorbeeld ook op de gezichtsuitdrukking van soortgenoten. De reactie van de amygdala op prikkels die angst veroorzaken kan snel en volledig automatisch (dat wil zeggen reflexmatig) plaatsvinden.
Met name de rol bij angstreacties is bekend, maar de amygdala lijkt ook betrokken te zijn bij andere emoties, zoals agressie en seksueel gedrag. Door een bepaalde situatie een emotionele waardering te geven (en als zodanig in het geheugen vast te leggen), kan het individu een toekomstige soortgelijke situatie gemakkelijker herkennen en daar gepast op reageren (bijvoorbeeld met een vecht- of vluchtreactie). bron: Wikipedia

Geen opmerkingen:

Een reactie posten